Aansprakelijkheid in het verkeer en kinderen

Bij schade is doorgaans een van de belangrijkste vragen wie daarvoor aansprakelijk is. Binnen het verkeer is deze vraag echter minder relevant, omdat voor verkeersaansprakelijkheid speciale regels gelden.

Omdat veel verkeersdeelnemers er niet van op de hoogte zijn dat er speciale regels gelden voor aansprakelijkheid voor schade in het verkeer, laten veel slachtoffers het na om letselschade te verhalen. Dit is zeker het geval als niet duidelijk is wat de precieze toedracht van het ongeluk was. Bij verkeersongeval is dit minder vaak relevant.

Risicoaansprakelijkheid
Soms is wettelijk bepaald dat iemand in een bepaalde situatie voor schade aansprakelijk is, ongeacht de omstandigheden. Zo is een werkgever doorgaans aansprakelijk voor schade die een werknemer lijdt in de uitvoering van zijn werkzaamheden (mits er sprake is van opzet of roekeloosheid) en is een ouder doorgaans verantwoordelijk voor schade die zijn minderjarig kind toebrengt. Deze vorm van aansprakelijkheid wordt risicoaansprakelijkheid genoemd. Je vindt dit ook terug in het verkeersrecht.

In het verkeer
Bij schade als gevolg van een ongeval tussen een auto en een niet-gemotoriseerd verkeersdeelnemer wordt doorgaans al snel de aansprakelijkheid van de automobilist aangenomen. De niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemers worden vanwege  kwetsbaarheid extra beschermd in de zin dat zij hun kosten, verlies aan inkomen en andere schade door het ongeval (grotendeels) kunnen verhalen op de verzekeraar van de gemotoriseerde tegenpartij. Het gaat hierbij om ongevallen waarbij een kwetsbare verkeersdeelnemer zoals een voetganger of fietser wordt aangereden door een motorrijtuig.

Leeftijd
Ook de leeftijd van verkeersdeelnemers speelt een rol bij aansprakelijkheid. Zo is bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een fietser/voetganger jonger dan 14 jaar, de eigenaar van het motorrijtuig doorgaans altijd aansprakelijk voor alle schade die het kind oploopt.
Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een kwetsbare verkeersdeelnemer van 14 jaar of ouder, is de eigenaar van het motorrijtuig minimaal voor 50% aansprakelijk. Een uitzondering hierop geldt als de automobilist overmacht kan aantonen, maar dit is zeer moeilijk te bewijzen en derhalve komt dit niet vaak voor.

De 50%-grens is een ondergrens. Of een kwetsbare verkeersdeelnemer recht heeft op meer dan deze 50%, hangt af van de situatie. Hierbij wordt rekening gehouden met de verkeersfouten van beide partijen.

WAM-verzekering
Deze extra bescherming voor fietsers en voetgangers betekent dus dat de normaal zo relevante schuldvraag bij verkeersongelukken minder doorslaggevend is dan de meeste mensen denken. Hierbij speelt ook een rol dat de eigenaar van een motorrijtuig de schade van de fietser/voetganger via zijn verplichte Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigenverzekering (afgekort WAM) dient te vergoeden.

Stel hogere assurantiebelasting minimaal één jaar uit

De PvdA en VVD willen de assurantiebelasting bij verzekeringen per 1 januari 2013 verhogen van 9,7 naar 21%. Voor eind 2012 je lopende verzekeringen omzetten naar jaarbetaling en omzeil één jaar hogere assurantiebelasting. Of als dat niet lukt stap dan tijdig over.

In 2012 betaalt een Nederlander gemiddeld ruim 800 euro per jaar (exclusief 9,7% assurantiebelasting) voor zijn verzekeringspakket. In 2013 stijgt de assurantiebelasting naar 21%. Dat betekent dat de assurantiebelasting 10,3% zal gaan stijgen. Dit kan aardig oplopen naarmate men meer verzekeringen heeft.

Heeft u een serviceabonnement bij uw tussenpersoon? Deze zal dan ook met 10,3% stijgen daar hiervoor dezelfde belasting geldt.

Wilt u meer weten over hoe het werkt? Wij leggen het u graag uit.

 

 

Vergoeding medische kosten in het buitenland

Over vergoeding van medische kosten in het buitenland bestaan veel misverstanden. Hoewel de zomervakantie voor veel gezinnen weer achter de rug is, is het toch goed de zaken rond de vergoeding van medische kosten in het buitenland nog eens onder de loep te nemen.

Aanleiding is een recente uitzending van ‘Groeten van Max’ die ook in andere media veel aandacht kreeg. Daarin werd het verhaal verteld van de heer Pot die, na een verblijf in het ziekenhuis op Kreta, bij thuiskomst in Nederland voor een onaangename verrassing kwam te staan: een rekening van ruim  € 12.000,- voor geneeskundige kosten. Hij bleek onvoldoende verzekerd te zijn.

Zorgverzekering of reisverzekering?
Welke kosten worden nu vergoed door de zorgverzekering en welke vallen onder de dekking van de reisverzekering? De Basisverzekering van de zorgverzekering dekt over het algemeen alleen de zorgkosten volgens het in Nederland geldende tarief. Alle kosten daarboven, dien je zelf te betalen met vaak als gevolg een flinke rekening. Die extra kosten zijn te verzekeren met een aanvullende zorgverzekering van de zorgverzekeraar, of door een goede reisverzekering af te sluiten. Voor welke optie wordt gekozen, is afhankelijk van de wensen en behoeften van de verzekerde.

Ons advies
Aangezien zorgverzekeraars de dekkingen jaarlijks aanpassen adviseren wij te kiezen voor de zekerheid van een doorlopende reisverzekering met een medische kosten dekking.