Budget, Natura of Restitutie!

Wat maakt de verschillende type Basisverzekeringen anders voor jou?

Budget en Natura
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij ziekenhuizen en andere zorgverleners voor haar verzekerden. De zorgverzekeraar bepaald de prijs die de zorgverlener krijgt en de behandeling die moet worden gegeven. Dit doen zij op basis van landelijke data, de standaard behandelnorm en sturen op deze manier op kosten en “kwaliteit”.

Mocht de arts een andere behandeling nodig achten (vooruitgang gaat snel) dan kan de arts worden gekort of dient hiervoor vooraf goedkeuring te krijgen van de zorgverzekeraar.

Restitutie
Bij een Restitutie Basisverzekering zal de arts de behandeling doen die wordt nodig geacht en krijgt hiervoor de vergoeding die ervoor staat (Nederlands tarief). Dus de zorgverzekeraar betaald de nota zonder invloed uit te kunnen oefenen richting de zorgverlener over de behandeling.

Juridisch verschil
Strikt juridisch bezien ben je klant van de zorgverzekeraar (zorgverzekeraar bepaald wat voor jou goed is) als je een Natura of Budget Basisverzekering hebt. En je bent klant van de arts als je een Restitutieverzekering hebt.

Bij de vraag aan mensen wat ze belangrijk vinden zal iedereen de Restitutie Basisverzekering willen voor de prijs van een Budget Basisverzekering.

Autoverzekeraars op de vingers getikt

Autoverzekeraars die hun premie stevig op willen schroeven moeten hun klanten duidelijk om instemming voor prolongatie vragen. Dit valt op te maken uit enkele Kifid-uitspraken waarbij verzekeraars nadien toch de premieverhoging moesten terugbetalen. Tegen de premieverhogingen zelf van vaak wel tientallen procenten valt volgens advocaat Robin van Beem juridisch weinig in te brengen.

Onder druk van de slechte resultaten op autopolissen voeren veel verzekeraars momenteel forse premiestijgingen door, in veel gevallen ook via het volmachtkanaal. Reden genoeg voor de Barneveldse adviseur Nico van Koesveld om aan de bel te trekken na een premieverhoging van 50% voor de WA-premie voor de Reaal Zakelijke Autoverzekering binnen de VKG volmacht. “Is dit serviceprovider pesten, is dit de klant een poot uittrekken, wat is er aan de hand in verzekeringsland?” zo vroeg Van Koesveld zich vertwijfeld af om nadien ook nog een forse premieverhoging bij een autoverzekering van Nationale-Nederlanden aan te kaarten.
Volgens Van Koesveld is de legitimiteit van van de premieverhoging wel een discussie waard en hij draagt daarbij enkele uitspraken van Kifid aan. In de ene uitspraak zet het klachteninstituut een streep door een premieverhoging van 49,81% die Achmea bij een klant wilde doorvoeren voor diens autoverzekering. In een andere zaak gaat het om een premieverhoging van 98,2% voor een polis van Reaal. In beide gevallen verplicht Kifid de verzekeraars om de forse premiestijging terug te draaien en de teveel betaalde premie te restitueren.

Impliciete toestemming
Volgens advocaat Robin van Beem van Polisadvocaten, kun je uit de uitspraken van Kifid niet afleiden dat een verhoging van 50 of zelfs 100% nooit zou mogen. “Een dergelijke wijziging mag alleen niet zonder uitdrukkelijke instemming van de klant worden doorgevoerd. De civiele rechter behoort tot hetzelfde oordeel als het Kifid te komen.”
Volgens Van Beem is het leidende principe dat de oude verzekeringsovereenkomst nog loopt en dat de verzekeraar daarin niet zonder instemming van de verzekerde wijzigingen mag aanbrengen. “Bij een kleine wijziging zou je eventueel nog kunnen aannemen dat die instemming ook impliciet kan worden gegeven door de verzekerde (bijvoorbeeld door niet te protesteren). Maar bij een dermate grote verhoging is het logisch dat het Kifid kijkt naar de uitdrukkelijke instemming van de klant. In de onderhavige uitspraken had de verzekeraar de verzekering stilzwijgend verlengd tegen de hogere premie. Dat kan niet. De verzekerde moet de gelegenheid krijgen om wel of niet met het nieuwe voorstel in te stemmen. In die zaken leidde het tot voortzetting tegen de oude voorwaarden, omdat de verzekeraar niet met inachtneming van de geldende opzegtermijn had opgezegd.”

Zolang de verzekeraar zijn klant informeert, staat het hem volgens Van Beem vrij om de premie op te schroeven, hoeveel hoger de stijging ook uitpakt. “Een verzekeraar kan de premie wel aanpassen door de bestaande verzekering op te zeggen tegen de contractvervaldatum en een nieuw voorstel te doen. De klant kan zich daar niet tegen verzetten door te stellen dat hij de verzekering op de oude voorwaarden wil laten doorlopen. Als hij niet instemt met het nieuwe voorstel, eindigt de verzekering. Een beroep op de stelling dat het nieuwe voorstel een onredelijk hoge stijging inhoudt, heeft geen kans van slagen. De verzekeraar heeft contractvrijheid en mag zelf weten hoe haar nieuwe aanbod luidt. Het is aan de verzekerde om daar wel of niet mee in te stemmen.”

Serviceprovider VKG is een van de partijen die de noodzaak voor premieverhogingen voor autopolissen nadrukkelijk ziet. Op een specifiek deel van de portefeuille voor zakelijke Personenauto Verzekeringen is wat betreft het WA-deel zelfs 50% verhoging noodzakelijk. Vervelend, stelt Tom van der Geer, directeur bij VKG. “Maar niet onverwacht en zeker niet alleen geldend voor VKG. Door de hele markt worden adviseurs, serviceproviders en verzekerden geconfronteerd met forse premiestijgingen.

WA-dekking niet toereikend
Met name de WA-dekking is volgens Van der Geer niet toereikend gelet op de werkelijke schadelast. “Wij hebben samen met de verzekeraars lange tijd gedacht dat dit wel zou bijtrekken, maar dat is niet zo. In plaats van enkele jaren geleden al te kiezen voor een premiestijging van zeg 10%, gaat het nu vaak met wel 30, 40 of zelfs 50% in incidentele gevallen.” We passen dit selectief toe op portefeuilledelen waar dit noodzakelijk is zodat niet alle verzekerden hierdoor geraakt worden.
Hij maakt een inschatting dat nog altijd 2/3 van uitstaande portefeuilles aan WA autoverzekeringen te scherp geprijsd is. “Zeker als serviceprovider heb je vaak te maken met oude portefeuilles die vanuit de overvoer bij je terecht zijn gekomen. Dergelijke portefeuilles zitten vaak al jaren op een vaste premie die nu tekort schiet.”

Baat bij rendabele en stabiele portefeuille
Dat VKG nu al een paar keer is genoodzaakt tot dergelijke premieverhogingen neemt Van der Geer voor lief. “Wij voeren zeer professioneel het portefeuillemanagement uit en onze adviseurs hebben er ook alleen maar baat bij als een portefeuille rendabel en stabiel is, dat geeft rust bij de verzekerden. Het principe dat een premie in veel gevallen te laag is in relatie tot de schadelast staat volgens mij niet ter discussie. Verzekeraars zullen die premie willen aanpassen.

Autoschades eenvoudiger melden!

Automobilisten die schade rijden, hebben geregeld moeite om alle gegevens van het Europees schadeformulier goed in te vullen. Zo stelt één op de drie autobezitters na een schade dat ze het formulier gebruiksonvriendelijk vindt. Eenzelfde aantal vindt dat het ingevulde formulier niet goed leesbaar is, zo blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim 700 autobezitters die het afgelopen jaar schade hebben gehad.

De nieuwe MobielSchadeMelden-app moet deze ongemakken wegnemen én de ongevalsregistratie een impuls geven.

De nieuwe MobielSchadeMelden-app die het Verbond van Verzekeraars, Politie en verkeerskundig ict-bureau VIA lanceren, maakt het voor gebruikers eenvoudiger en sneller om schade te kunnen melden. De app vult veel gegevens automatisch in. Ook is ‘gedoe’ met tekeningen voorbij: foto’s volstaan. Daarnaast is het met de lancering van deze geheel vernieuwde app mogelijk om alle soorten aanrijdingen te registreren. Zo kunnen nu ook fietsers en voetgangers schade melden en kan er melding worden gemaakt van gewonden (letselschade).

Onderzoek: ongemakken met papieren formulier
De ondervraagde schaderijders in het GfK-onderzoek die niet in staat waren om alle gegevens op het schadeformulier in te vullen, leggen de oorzaak vooral bij de ongemakken van het formulier. Van deze groep begreep een op de drie niet alle instructies op het formulier, had vijftien procent van de ondervraagden op het ongevalsmoment niet de juiste papieren bij zich en bij nogmaals vijftien procent ontbraken gegevens van de tegenpartij. De mobiele applicatie moet dit ondervangen.

Ambitie: alle aanrijdingen altijd registreren
Het Verbond, Politie en VIA hebben samen met andere belangengroepen de gezamenlijke ambitie uitgesproken om alle ongevallen altijd volledig en correct geregistreerd te krijgen, waaronder ook schade bij fietsers en voetgangers. Door alle ongevallen altijd in kaart te brengen, kunnen hulpdiensten en overheden – van beleid tot wegbeheer – een slag slaan om het aantal verkeersdoden en -gewonden verder terug te brengen. De succesvolle Nederlandse aanpak van verkeersveiligheid komt namelijk in gevaar als goede ongevalscijfers uitblijven.

STAR Safety Deal
Het Verbond, Politie en VIA zijn de initiatiefnemers van het STAR-project (Smart Traffic Accident Reporting), dat een einde moet maken aan de onderregistratie van ongevallen. De lancering van de MobielSchadeMelden-app maakt hiervan deel uit. Partijen die deelnemen aan STAR zijn Rijkswaterstaat, het Interprovinciaal Overleg, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, VeiligheidNL, Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, Fietsersbond, TeamAlert, Blijf Veilig Mobiel, Unie van Waterschappen en Veilig Verkeer Nederland.

Voor meer informatie: www.mobielschademelden.nl