Verzekeraars en schadevergoeding

Wie een inboedelverzekering heeft vertrouwt er op een vergoeding te krijgen bij schade. Dat is helaas niet altijd zo. Verzekeraars beperken in de polisvoorwaarden de uitkering tot de dagwaarde van goederen om de schadelast voor de verzekeraar te beperken. Gedupeerden krijgen dan veel minder geld dan waar zij echt recht op hebben.

Bij schade wordt er gekeken naar wat de goederen nog waard waren. Daarop wordt de schade-uitkering gebaseerd. De schade-expert stelt een nieuwwaarde of bepaalde dagwaarde vast.

Doorgaans staat in de polisvoorwaarden: “Als wij in geld vergoeden, dan krijgt u het bedrag dat nodig is om dezelfde en gelijkwaardige spullen opnieuw aan te schaffen. Dit noemen wij de nieuwwaarde. In een aantal gevallen vergoeden wij de dagwaarde”. De meeste verzekeraars hebben een vergelijkbare zin opgenomen in hun polisvoorwaarden van de inboedelverzekering. Elke verzekeraar bepaalt hierin zijn eigen beleid.

Contra-expert
Bij schade leggen gedupeerden zich makkelijk neer bij de schadevaststelling van de verzekeraar. Mensen zijn zich er niet genoeg van bewust dat ze recht hebben op een contra-expertise en dat vergoedingen op basis van dagwaarde niet altijd terecht zijn.

Wet
De klant mag er namelijk niet op vooruitgaan, na een schade. Maar wat dat inhoud is arbitrair en bestaat sinds 1972 al jurisprudentie over. Niet wetgeving, maar de polisvoorwaarden zijn leidend bij schadebehandeling. Het gaat erom dat bij schade tot een correcte schadevergoeding wordt gekomen.

In de wet staat inderdaad dat iemand er niet op vooruit mag gaan na een schade. Daarmee wordt echter niet bedoeld dat mensen geen gewoon vergelijkbare, nieuwe spullen moeten kunnen kopen. Het is niet de bedoeling dat nieuwe gordijnen goudgerand zijn, maar nieuwe gordijnen zijn natuurlijk nodig. De functie van gordijnen verandert niet na tien of twintig jaar. Dus blijft de waarde behouden. De verzekeraar moet dus een redelijk schadebedrag vergoeden.

Recht op contra-expertise
Iedere verzekerde heeft recht op een contra-expertise door een andere expert dan degene die door de verzekeraar is aangewezen. De verzekeraar moet die contra-expert gewoon betalen. De klant is hier niks voor verschuldigd.

Onjuiste informatie
Het komt geregeld voor dat verzekerden onjuist of onvolledig worden geïnformeerd.

Verzekeraars proberen er met een koopje vanaf te komen en gedupeerden komen er doorgaans alleen niet uit.

Europese Hof zet woekerpoliszaak op de rol

Op 29 april 2015 doet het Europese Hof als hoogste rechter uitspraak in de woekerpoliszaak tegen Nationale Nederlanden. De uitspraak kan een enorme draai geven aan alle lopende woekerpolis claimzaken. 

De Advocaat-generaal van het Europese Hof, mevrouw Eleanor Sharpston, schreef in haar advies dat verzekeraars onrechtmatig handelen op grond van de Europese regelgeving. Verzekeraars hadden potentiële klanten van beleggingsverzekeringen precies moeten vertellen welke kosten zouden worden ingehouden.

Als dit advies op 29 april wordt opgevolgd, dan heeft dat enorme consequenties voor Nederlandse verzekeraars die woekerpolissen verkochten. Indien deze redenering standhoudt, betekent dat een totale ommekeer in de woekerpolisaffaire. Het Europese Hof geeft namelijk antwoord op de vraag of de consument voldoende is geïnformeerd en voorgelicht over het gebruik van premie voor andere doeleinden dan beleggen. Indien Nationale Nederlanden verliest, dan kan geen enkele verzekeraar zich nog beroepen op een heel strikte interpretatie van de toenmalige wetgeving.

In 80% van de gevallen neemt het Europese Hof het advies van de advocaat-generaal over.

Wabeke-regeling achterhaald
Mocht het Europese Hof het advies overnemen dan zal dit zeker consequenties hebben voor de verdere afwikkeling van de woekerpoliszaken. Daarmee is de Wabeke-regeling achterhaald en zullen verzekeraars haar klanten beter moeten compenseren.

Het is dus met spanning afwachten wat het Europese Hof zal besluiten.

Grotere noodzaak van een Restitutie Zorgverzekering

Zorgverzekeraars en zorgverleners maken jaarlijks contractafspraken. Het blijft een doorn in de ogen van onafhankelijke adviseurs dat niet zichtbaar is wat deze contractafspraken zijn. De behandeling, een vastgesteld quotum en prijsafspraken zijn daarin de punten die worden vastgelegd. Als consument heeft u geen inzicht en consumentenorganisaties of patiëntenplatforms zijn hierbij zijdelings betrokken. Er wordt hard onderhandeld om de zorgeuro maximaal te laten zorgen.

Verzekeraars zijn niet in staat om haar klanten tijdig te voorzien van juiste informatie. Daarbij wijzen verzekeraars ook naar de zorgverleners, daar je twee partijen nodig hebt voor het maken van contractafspraken.

Wel zien wij de tendens dat zorgverleners minder makkelijk contractafspraken met zorgverzekeraars maken daar deze geen kennis hebben om kwaliteit te beoordelen én enkel uit zijn op het maken van prijsafspraken om de zorgkosten te kunnen beheersen.

Om niet te willen worden geconfronteerd met zorgverleners die geen contractafspraken hebben met verzekeraars adviseren wij onze klanten te kiezen voor een Restitutie Zorgverzekering. Daarmee creëert u volledige vrijheid en bent u niet overgeleverd aan de nukken van zorgverzekeraars en zorgverleners. Ook voorkomt u onaangename financiële tegenvallers.

Het gaat uiteindelijk maar om één belang en dat is de patiënt en zijn gezondheid.